Tytuł projektu: „Używanie tytoniu podgrzewanego – aspekt zdrowotny i społeczny”

Dane projektu

Program:
Ministerstwa Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa"
Numer umowy:
NdS/549728/2022/2022
Okres realizacji:
02/11/2022 - 01/11/2024
Wartość projektu:
1 013 150,00
Wartość dofinansowania:
1 013 150,00
Cel główny

Celem głównym projektu jest dostarczenie obiektywnych, niezależnych od finansowania koncernów tytoniowych danych (evidence-based medicine) i działania na rzecz ograniczania używania oraz następstw zdrowotnych związanych z używaniem podgrzewanych wyrobów tytoniowych w oparciu o badania naukowe, poszerzanie wiedzy profesjonalistów medycznych i ogółu populacji w zakresie wpływu na zdrowie nowatorskich wyrobów tytoniowych oraz kreowanie polityki zdrowotnej, budowanie koalicji lekarzy, naukowców, pacjentów na rzecz marginalizacji używania tych produktów.

Cel szczegółowy

Cele szczegółowe:
W zakresie podnoszenia jakości i przełomowości badań naukowych:
dostarczenie obiektywnych, kompleksowych danych dotyczących skutków stosowania tytoniu
podgrzewanego na zdrowie populacji osób dorosłych,
zobiektywizowanie oceny ekspozycji na tytoń podgrzewany z wykorzystaniem kotyniny jako biomarkera
narażenia,
opracowanie rekomendacji i wytycznych w zakresie kontroli używania podgrzewanych wyrobów
tytoniowych dostosowujących politykę antytytoniową do zmieniających się warunków otoczenia.
W zakresie umiędzynarodowienia polskiej nauki i zwiększenia rozpoznawalności jej osiągnięć:
– włączenie polskich pracowników naukowo-dydaktycznych w międzynarodowy obieg nauki w temacie wpływu używania tytoniu podgrzewanego na stan zdrowia populacji,
– upowszechnianie wyników badań w międzynarodowym obiegu i współtworzenie światowego postępu naukowego,
– publikacja wyników w prestiżowych czasopismach międzynarodowych, co w bezpośredni sposób przełoży się na międzynarodową rozpoznawalność, a zatem atrakcyjność polskiej nauki jako międzynarodowego partnera,.

W zakresie kształtowania odbioru społecznego polskiej nauki:
– publikacja wyników naukowych projektu w otwartym dostępie,
– popularyzacja wyników projektu w mediach społecznościowych,
– prowadzenie certyfikowanych kursów szkoleniowych dla lekarzy i innych profesjonalistów ochrony zdrowia opracowanych we współpracy ze Szkołą Zdrowia Publicznego Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego (CMKP) dla około 200 lekarzy praktyków,
– opracowanie materiałów edukacyjnych i narzędzi do wspierania działań w zakresie ograniczenia używania wyrobów nikotynowych, w tym dla personelu jednostek ochrony zdrowia i oświatowych w celu zwiększenia świadomości społecznej na temat wpływu tytoniu podgrzewanego na zdrowie,
– opracowanie rekomendacji i wytycznych w zakresie kontroli używania podgrzewanych wyrobów tytoniowych dostosowujących politykę antytytoniową do zmieniających się warunków otoczenia we współpracy z ekspertami z Ministerstwa Zdrowia, Szkoły Zdrowia Publicznego Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego (CMKP), Sekcji Antytytoniowej Polskiego Towarzystwa Chorób Płuc, Konwentu Powiatów Województwa Łódzkiego oraz Center for Global Tobacco Control Harvard T.H. Chan School of Public Health, opracowanie zestawu rekomendacji dla lekarzy praktyków, mających bezpośredni kontakt z pacjentem palącym we współpracy z Sekcją Antytytoniową Polskiego Towarzystwa Chorób Płuc dotyczących interwencji antynikotynowej i postępowania z pacjentem
używającym systemów podgrzewających tytoń oraz możliwych skutków zdrowotnych używania systemów podgrzewających tytoń, co bezpośrednio przełoży się na postępowanie kliniczne;

W zakresie wypracowania i wdrażania koncepcji rozwoju kadry naukowo-dydaktycznej:
– zwiększenie zasobów profesjonalnej kadry gotowej do prowadzenia certyfikowanych kursów
szkoleniowych dla lekarzy i innych profesjonalistów medycznych w zakresie poradnictwa
antynikotynowego, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania z pacjentem używającym systemów podgrzewających tytoń,

W zakresie podnoszenia jakości dydaktyki akademickiej:
– zwiększenie kompetencji nauczycieli akademickich,
– promocja najnowszej wiedzy i rozwiązań w dydaktyce akademickiej odnoszącej się do profilaktyki uzależnienia od nikotyny oraz zmniejszenia społecznej akceptacji wobec palenia tytoniu i jego alternatywnych form,
– utworzenie centrum wsparcia dydaktycznego,

Stopień realizacji projektu

%
Opis projektu
Osoby realizujące projekt
Kierownik Projektu
prof. dr hab. n.med. Dorota Kaleta
Komitet sterujący
prof. dr hab. n.med. Dorota Kaleta
Kierownik Projektu